Υποχρεωτικό
Εισαγωγή στο Σωματικό Θέατρο: Πρακτικές Εφαρμογές
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα:
● Έχουν αποκτήσει ιστορικές θεωρητικές γνώσεις γύρω από τη μιμική τέχνη και το σωματικό θέατρο
● Έχουν αναπτύξει τις δεξιότητες, τις τεχνικές και τις μορφές του σωματικού θεάτρου και της μιμικής τέχνης, που θα ληφθούν υπόψη στην τελική αξιολόγηση μέσω της παραγωγής μιας προσωπικής τους δημιουργίας.
● Έχουν κάνει χρήση τεχνικών πρόβας, θα έχουν μάθει να επιδέχονται κριτική για να βελτιώσουν και να τελειοποιήσουν το έργο τους μέσα από την αναθεώρηση της εργασίας τους.
● έχουν αποκτήσει εμπιστοσύνη στις δεξιότητες (κιναισθητική, χώρος) που υποστηρίζουν την πρακτική του σωματικού θεάτρου και της μιμικής τέχνης και θα μπορούν εκμεταλλευτούν τις πρακτικές τους δεξιότητες στις παρουσιάσεις τους, μέσω της σωματικής γλώσσας.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
● Λήψη αποφάσεων.
● Αυτόνομη εργασία.
● Ομαδική εργασία.
● Παραγωγή νέων ιδεών σε πρακτικό επίπεδο.
● Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
● Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης. - ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στις τεχνικές, στις έννοιες και στις θεωρίες της τέχνης της σωματικής εκπαίδευσης του ηθοποιού σε βιωματικό επίπεδο. Αποσκοπεί επίσης στην εκμάθηση της μιμικής και σωματικής δραματικής τέχνης. Οι φοιτητές θα δοκιμάσουν ασκήσεις προερχόμενες από διάφορες σχολές του ευρωπαϊκού θεάτρου του 20ου αιώνα με σωματική αντίληψη (M. Chekhov, J. Grotowski, E.Barba) καθώς και τις σχολές του σωματικού θεάτρου-μιμικής τέχνης των Εtienne Decroux, Jean-Louis Barrault, Marcel Marceau και Jacques Lecoq.
Ζητούμενο είναι η πρώτη επαφή των φοιτητών με τις προσωπικές σωματικές εκφραστικές τους ικανότητες. Έμφαση θα δοθεί στη διάρθρωση του σώματος σε κέντρα κίνησης, στη μουσικότητά του και στην εν γένει συνειδητοποίησή του και υποκριτική ανάπτυξή του μέσα από ασκήσεις, αυτοσχεδιασμούς και την προσωπική τους βιωματική εργασία.
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες.
1. Εισαγωγή και σύντομη παρουσίαση των θεματικών ενοτήτων του μαθήματος
2. Εισαγωγή στις ιστορικές και φιλοσοφικές αρχές της μιμικής τέχνης κατά τον 20ο αιώνα.
3. Εισαγωγή στον θεατρικό χώρο, χρόνο.
4. Εισαγωγή στην έκφραση του σώματος και βασικές σωματικές δράσεις του (ώθηση-έλξη)
5. Βασικά στοιχεία διάρθρωσης του σώματος σε κέντρα κίνησης.
6. Αρχές μουσικότητας του σώματος. Από την σιωπή στον ρυθμό και στην φων
7. Εφαρμογές μέσω ασκήσεων και αυτοσχεδιασμών.
8. Σύνθεση σωματικών θεατρικών προσώπων.
9. Ανακάλυψη του “αοράτου κόσμου” και των δυνάμεων
10. Εμβάθυνση στις
ροσωπικές συνθέσεις
11. Πρόοδος- Προσωπικές συνθέσεις
12. Πρόοδος- Προσωπικές συνθέσεις
13. Επαναληπτικό μάθημα - ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις - Διδασκαλία
26
Ασκήσεις πράξης κατά την διάρκεια των μαθημάτων
20
Παρακολούθηση προβών εξάσκησης
10
Αυτοτελής μελέτη
43
Εκπόνηση καλλιτεχνικού project (ομαδική ή ατομική εργασία).
26
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
● Φυσική παρουσία και επιμέλεια κατά την διάρκεια των διαλέξεων του μαθήματος (50 %).
● Παρουσίαση ομαδικού ή ατομικού καλλιτεχνικού project (35%)
● Επαλήθευση εργαστηριακών βιωματικών ασκήσεων (15%). - ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Ελληνόγλωσσα
• Αρτώ, Α. (1992). Το θέατρο και το είδωλό του. Αθήνα: Δωδώνη.
• Λεκόκ, Ζ. (2005). Το ποιητικό σώμα. Αθήνα: Κοάν.
• Μπάρμπα E. (2008). Το χάρτινο κανό. Ένας οδηγός προς τη θεατρική ανθρωπολογία. Αθήνα : Δωδώνη.
• Μπάρμπα, E. & Σαβαρέζε, Ν. (2008). Η Μυστική Τέχνη του ηθοποιού. Αθήνα: Κοάν.
• Στεφανοπούλου, Μ. (2011). Το θέατρο των πηγών και η νοσταλγία της καταγωγής. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας.
• Chekhov, M. (2008). Για τον ηθοποιό. Η τέχνη και η τεχνική της ηθοποιίας. Αθήνα : Μεταίχμιο.
• Fischer-Lichte, Ε. (2012). Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου. Αθήνα : Πλέθρον.
• Fischer-Lichte, Ε. (2013). Θέατρο και μεταμόρφωση. Προς μια νέα αισθητική του επιτελεστικού. Αθήνα
: Πατάκης.
• Grotowski, J. (2010). Για ένα φτωχό θέατρο. Αθήνα: Κοροτζής.
• Muller, W. (1996). Θέατρο του Σώματος και Commedia dell’arte. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.Ξενόγλωσσα
• Barrault, J.L. (1980).Reflections on the theatre, Westport, Conn.: Hyperion Press.
• Craig, E. G. (2010). On Movement and Dance. London: Dance Books Ltd.
• Decroux, E. (1963). Paroles sur le mime, Librairie Théâtrale, Paris: Gallimard.
• Leabhart, T. (1989). Modern and post-modern mime. New York: St. Martin's Press,
• Leabhart, T.(2007). Etienne Decroux. London: Routledge.
• Leabhart, T.(2009).The Etienne Decroux sourcebook. London: Routledge.
• Lust, A.(2000). From the Greek mimes to Marcel Marceau and beyond: mimes, actors, Pierrots, and clowns : a chronicle of the many visages of mime in the theatre, Lanham (Md.) . London: Τhe Scarecrow Press.
• Pezin, P. (2003). Étienne Decroux, mime corporel: textes, études et témoignages, sous la dir. de Patrick Pezin, Ed. Saint-Jean-de Védas. Saussan: L’Entretemps.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS